Waar een financiële jaarplanning al dan niet goed voor is
14 oktober 2019Mijn zorgverzekering houden of wijzigen?
14 november 2019Alternatieve manieren van communicatie voor een heldere boodschap
Communicatie: het is een proces van informatie-uitwisseling, waarbij de zender een boodschap over wil brengen naar de ontvanger. Bij ZorgKode communiceren we vaak, net zoals jij waarschijnlijk, via de gangbare manieren: per post, telefonisch of tijdens een persoonlijk gesprek. Maar wat doe je als je de boodschap niet helder krijgt overgebracht? Of als je dit je wel lukt, maar de ontvanger niet snapt wat je bedoelt?
Dit is waarschijnlijk een veelvoorkomend probleem tussen jou en je cliënt. Je cliënt kan een verstandelijke beperking hebben, dus de gangbare manieren van communicatie kunnen niet goed genoeg zijn. Welke alternatieven zijn er dan om wel die boodschap helder te krijgen? En hoe doen wij dit? In deze blog geven we antwoord op deze vragen.
Communicatie in allerlei vormen
Communicatie vindt plaats per post, telefonisch of tijdens een face-to-face gesprek. Per post een boodschap overbrengen kan lastig zijn, want het is moeilijk in te schatten hoe de ontvanger (cliënt) de boodschap interpreteert. Wanneer je informatie nodig hebt van je cliënt of wil weten hoe hij/zij ergens over denkt of iets begrijpt, is het verstandig om te communiceren door gewoon te praten. Dit kan al telefonisch, maar nog fijner is een face-to-face gesprek.
Hoe doet ZorgKode dit?
Wanneer wij een gesprek hebben met een cliënt, over bijvoorbeeld het budgetplan, zit daar vaak een begeleider bij. Tijdens zo een gesprek komt er veel informatie af op de cliënt, waardoor niet alles blijft hangen of duidelijk is. In de vorige blog ‘Waar een financiële jaarplanning al dan niet goed voor is’, hebben we gezien dat het visualiseren van de boodschap werkt om duidelijkheid te creëren. Een financiële jaarplanning is makkelijk visueel te maken, maar wat als dat niet gaat omdat je juist informatie nodig hebt in plaats van wil geven?
Wanneer wij dan een budgetplan willen opstellen, hebben we input nodig van de cliënt. Eén van de onderdelen die we meenemen in een dergelijk plan zijn spaardoelen. De cliënt weet hier vaak geen antwoord op. Vragen die we dan stellen om hier toch antwoord op te krijgen, zijn:
- Wil je nog op vakantie dit jaar?
- Ben je van plan om dit jaar je rijbewijs te halen?
- Heb je huishoudelijke apparaten die aan vervanging toe zijn?
- Wil je dit jaar leuke uitjes plannen?
- Etc.
Door in gesprek te gaan over wat de cliënt het liefst wil doen het komende jaar, wordt een hoop duidelijk. Voor ons is het fijn, omdat we zo een beeld krijgen van hetgeen wat de cliënt zou moeten sparen om hieraan te voldoen. Voor de cliënt is het prettig, omdat het ineens duidelijkheid schept over het fenomeen ‘spaardoelen’.
Meer informatie?
Zijn er bij jouw cliënt ook een hoop dingen nog niet helder betreft het budget? Kom vooral langs om over de situatie te praten. Wij helpen je om duidelijkheid te creëren en het budget indien nodig aan te scherpen.
Houd ook vooral de blogpagina in de gaten, want komende maand gaan we het onder andere hebben over de zorgverzekering en over hoe een dag in de rechtbank eigenlijk verloopt.