Vacature: Ervaren Assistent-bewindvoerder / Beginnend bewindvoerder
8 februari 2022Hoe kan ik het vakantiegeld in 2022 goed besteden?
11 maart 2022Het is weer zover: tijd voor de belastingaangifte over 2021
Een traditie, zo zou je het bijna kunnen noemen. Elk voorjaar spoort de Nederlandse Belastingdienst ons weer aan om vóór 1 mei de belastingaangifte te doen. Maar wat is dit nu precies en waar moet je allemaal rekening mee houden? We leggen het je graag uit.
Waar gaat de belastingaangifte precies over?
De belastingaangifte gaat over jouw inkomstenbelasting. Je geeft dus door wat jouw inkomsten in het afgelopen jaar zijn geweest. Aan de hand van de gegevens rekent de Belastingdienst uit of je belasting moet betalen of dat je juist belasting (red. geld) terugkrijgt. Je kunt jouw inkomstenbelasting doorgeven tussen 1 maart en 1 mei. Handig om te weten: als je voor 1 april aangifte doet, krijg je in ieder geval vóór 1 juli bericht van de Belastingdienst. Wanneer je dit na 1 april doet, kan dit veel langer duren.
Wat moet ik allemaal weten om belastingaangifte te kunnen doen?
Hoe moeilijk het is om belastingaangifte te doen, hangt van je persoonlijke situatie af. Werk je in loondienst? Dan is de belastingdienst over het algemeen al op de hoogte van jouw inkomsten. Als je inlogt in Mijn Belastingdienst en de aangifte gaat doen, staan de cijfers vaak al voor je ingevuld. In dit geval is het wel belangrijk om te controleren of alles klopt. Om de belastingaangifte over 2021 in te vullen, heb je het volgende nodig:
- Een jaaropgave van je werkgever
- DigiD
- Jaaroverzicht van je betaal- en/of spaarrekening
- BSN (burgerservicenummer)
Welke andere gegevens heb ik nodig?
Heb je een eigen huis, ben je gescheiden en ontvang je daardoor partneralimentatie of heb je in het afgelopen jaar gebruik gemaakt van studiefinanciering? Dan heb je hier ook gegevens voor nodig. Om te controleren of je alle gegevens hebt die je nodig hebt, kun je deze checklist gebruiken van de Belastingdienst.
Welke aftrekposten kan ik gebruiken?
We hadden het er net al even kort over: het kan zijn dat je door belastingaangifte te doen geld terugkrijgt van de Belastingdienst. Wat helpt is een goed overzicht van de inkomsten en uitgaven van het afgelopen jaar. Als je dit niet op een rijtje hebt, kun je daarvoor ook je budgetplan gebruiken. Hierin staat tenslotte al een overzicht van de inkomsten en uitgaven. Deze biedt dan inspiratie om je inkomsten en uitgaven in kaart te brengen.
Controleer goed of je uitgaven ook als aftrekpost dienen. Over het algemeen vullen consumenten de aftrekposten niet (volledig) in. Aftrekposten zijn de volgende:
- Lijfrente
- Partneralimentatie
- Hypotheekrente
- Ziektekosten
- Studiekosten
- Reiskosten
- Giften
De Consumentenbond lichtte al eens uitgebreid toe hoe je het meeste voordeel uit de aftrekposten haalt.
Belastingaangifte lastig? Vraag Zorgkode om hulp!
Vind je het zelf ook lastig om de belastingaangifte goed in te vullen? Vraag Zorgkode dan om hulp. Neem vrijblijvend contact met ons op.